Aż 69 proc. mieszkańców Polski chciałoby, aby ich ulubione produkty były zaprojektowane i wytworzone z materiałów pochodzących z recyklingu. Oznacza to, że coraz ważniejsza jest dla nas możliwość ponownego wykorzystania produktów i dbałość o środowisko – wynika z badania Stena Recycling.
Wyniki badania Stena Recycling to pozytywny sygnał dla firm, na które przepisy unijne nakładają większą odpowiedzialność za postępowanie z odpadami.
Z plastiku odzyskanego z tylnej obudowy telewizora można wyprodukować doniczki lub kołpaki samochodowe. Ze starych ubrań wytwarza się wkłady do materacy. Z aluminiowych kapsułek po kawie tworzone są okładziny scyzoryków, długopisy czy ramy do rowerów. Coraz częściej jesteśmy zaskakiwani tym, jak można ponownie wykorzystać materiały pochodzące z odpadów.
– Zmiana modelu gospodarki z linearnej na cyrkularną, w którym wielokrotnie wykorzystujemy dostępne produkty, to szereg korzyści. Przede wszystkim zużywamy mniej zasobów, tworząc przy okazji nowe miejsca pracy. Dzieje się tak dzięki innowacyjnym modelom biznesowym, tworzonym z myślą o ochronie środowiska i budowaniu przewagi konkurencyjnej jednocześnie – mówi prof. Bolesław Rok z Akademii Leona Koźmińskiego.
Joanna Lepczak-Michalska