EDUKACJA PRZYRODNICZA

– JAK KRĘGI NA WODZIE

Czy znajomość środowiska przyrodniczego Ziemi nie powinna być obowiązkiem powszechnym?</span<

Facebooktwitterpinterestmail

Dla nas i wszystkich innych gatunków zamieszkujących Zieloną Planetę, jest to jedyne siedlisko, które pozwala funkcjonować nam w sposób zrównoważony z otoczeniem. Wiadomo, że w przyrodzie istnieje obieg materii i energii stanowiący więzi ekosystemów, łączących łańcuchy i sieci pokarmowe. Im więcej gatunków żyje razem, tym bardziej stabilne są ekosystemy. W przyrodzie, tak jak w gospodarce, ważną rolę odgrywają zarówno producenci, konsumenci jak i destruenci (bakterie, nicienie, pierścienice i owady). Przyroda rządzi się swoimi prawami, które od tysiącleci utrzymują naturalny porządek w obszarach ziemskiego życia. Dziś trzeba powrócić do poszanowania tych praw.

Musimy wiele zmienić w relacjach człowieka ze środowiskiem naszego życia. Światem nie może rządzić biznes i walka o doraźny dobrobyt. Nie możemy żyć na koszt przyszłych pokoleń i zostawić im w spadku góry odpadów zalegających nie tylko na Ziemi, ale i w Kosmosie…  tak może się stać, jeśli nie zmienimy dotychczasowego stylu życia.

Ziemia to jedyna Planeta, na której istnieje życie.

Chyba wszyscy mamy świadomość, że nasze życie związane jest nieodłącznie ze środowiskiem ziemskim.  Wiedza o tym jak żyć na Ziemi, powinna wiec być wiedzą najważniejszą dla wszystkich. Powinna być przekazywana już w przedszkolach, w szkołach i różnego rodzaju działaniach edukacyjnych, a nawet w rozmowach rodzinnych. Powinna docierać do wszystkich grup społecznych, rozchodzić się jak kręgi na wodzie.

Ewa Podlesińska

 

Facebooktwitterpinterestmail