Rozwój rolnictwa biodynamicznego (które później przekształciło się w ruch rolnictwa ekologicznego) datuje się od kursu rolnictwa biodynamicznego, który w styczniu 1984 roku w Warszawie przeprowadził dr Christian von Wistinghausen z niemieckiego Związku „DEMETER”. Następne kursy, prowadzone przez niemieckich antropozofów (luty 1985 – Jachranka k. Warszawy, luty 1987 – Chełm Lubelski, lipiec 1988 – Przysiek k. Torunia) przyczyniły się do zintegrowania uczestników wokół idei „produkować – nie niszcząc ziemi, żywić – nie szkodząc konsumentom”.
Podczas piątego kursu w lutym 1989 w Przysieku koło Torunia około 100 rolników, przy wsparciu 3 naukowców z uczelni rolniczych z Warszawy i Lublina oraz 3 instruktorów miejscowej służby rolnej, zdecydowało się utworzyć organizację. Zjazd założycielski odbył się 1 kwietnia 1989 roku w auli Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zatwierdzono wówczas projekt statutu Stowarzyszenia Producentów Żywności Metodami Ekologicznymi i przyjęto nazwę EKOLAND. To wydarzenie zainicjowało rozwój rolnictwa ekologicznego w Polsce.
Ideę rolnictwa ekologicznego w Polsce rozpowszechnił prof. Mieczysław Górny. Profesor Górny od wielu lat bardzo mocno angażował się w obronę przyrody i środowiska. Z wykształcenia był leśnikiem, przez wiele lat wykładał w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, kładąc nacisk na nie-techniczne podejście do ochrony przyrody, na odwrót od postrzegania jej tylko w kategoriach utylitarnych.
Rozwój rolnictwa ekologicznego doznał prawdziwego impulsu dopiero w momencie powstania ustawy o rolnictwie ekologicznym w 2001, która umożliwiła zwrot kosztów certyfikacji dla rolników ekologicznych i niewielkie dopłaty, ale przede wszystkim usankcjonowała prawnie ten system. Przy opracowaniu ustawy, razem z parlamentarzystami pracowali również eksperci z Polskiego Klubu Ekologicznego.
Po 2004 roku zostaliśmy objęci unijnym systemem prawnym i związanym z nim systemem dopłat, co spowodowało intensywny wzrost ilości gospodarstw ekologicznych i powierzchni upraw. Poniższy wykres to pokazuje.

W Polsce rolnictwo ekologiczne działa w oparciu o pakiet prawny:
- podstawowe ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) nr 834/2007 z 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91,
- wykonawcze ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) nr 889/2008 z 5 września 2008 r. ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania,
- rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych w odniesieniu do produkcji ekologicznej, znakowania i kontroli,
- system organizacyjny rolnictwa ekologicznego w Polsce reguluje ustawa z dnia 25 czerwca 2009 r. o rolnictwie ekologicznym (Dz.U. nr 116 poz. 975).
Kluczowym elementem zapewniającym wiarygodność rolnictwa ekologicznego jest system kontroli. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi – odpowiedzialny za upoważnianie jednostek certyfikujących do przeprowadzania kontroli oraz wydawania i cofania certyfikatów w rolnictwie ekologicznym. Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych – odpowiedzialna za sprawowanie nadzoru nad jednostkami certyfikującymi i nadzoru nad produkcją ekologiczną. Polskie Centrum Akredytacji – organ akredytujący jednostki certyfikujące. Jednostki Certyfikujące – upoważnione do przeprowadzania kontroli oraz wydawania i cofania certyfikatów w zakresie rolnictwa ekologicznego.
Określony sposób wsparcia wpłynął na strukturę upraw (przedstawiona poniżej). W Polsce zdominowana jest poprzez łąki i pastwiska, rośliny na paszę dla zwierząt i zboża.

Powoli na strukturę upraw zaczął wpływać rynek, czyli potrzeby konsumentów. Poniższy diagram przedstawia strukturę upraw w 2014, gdzie pojawiają się warzywa i uprawy sadownicze w sposób możliwy do uchwycenia przez statystyki.

Analizując strukturę wielkości powierzchni ekologicznych użytków rolnych w gospodarstwach ekologicznych w latach 2013–2014 widzimy tendencję spadkową najmniejszych gospodarstw mniej niż 5 ha i jednocześnie wzrost ilości gospodarstw większych we wszystkich kategoriach. Struktura ta jest bardziej korzystna niż ma to miejsce w przypadku gospodarstw konwencjonalnych.

Systematycznie wzrasta również ilość przetwórni ekologicznych, chociaż i tak ciągle najwięcej jest hurtowni, które mają status przetwórni, ponieważ tam odbywa się konfekcjonowanie importowanych sypkich produktów ekologicznych. Brakuje przetwórni nabiału i mięsa.

Istotnym elementem rozwoju rolnictwa ekologicznego jest jego wsparcie. W Polsce rolnictwo ekologiczne po raz pierwszy uzyskało wsparcie finansowe z budżetu państwa w 1998 roku, kiedy to wprowadzono dotacje do kosztów kontroli gospodarstw ekologicznych na podstawie rozporządzenia Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Obecnie wsparcie finansowe dla rolnictwa ekologicznego w Polsce pochodzi z budżetu krajowego i budżetu Unii Europejskiej.
Wsparcie z budżetu Unii Europejskiej opiera się na Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich. W Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 przewidziane zostały mechanizmy wspierające m.in: działanie „Rolnictwo ekologiczne”. Celem tego działania jest wspieranie dobrowolnych zobowiązań rolników, którzy podejmują się utrzymać lub przejść na praktyki metody produkcji określone w przepisach dotyczących rolnictwa ekologicznego. Płatność jest przyznawana corocznie przez okres 5 letniego planu rolnictwa ekologicznego obowiązującego dla danego gospodarstwa. Wsparcie przyznawane jest w ramach dwóch poddziałań, na które składają się pakiety:
Lp. | Pakiety rolnictwa ekologicznego | Stawki płatności w okresie konwersji | Stawki płatności po okresie konwersji |
1. | Uprawy rolnicze | 966 | 792 |
2. | Uprawy warzywne | 1557 | 1310 |
3. | Uprawy zielarskie | 1325 | 1325 |
4. | Podstawowe uprawy sadownicze/jagodowe | 1882 | 1501 |
5. | Ekstensywne uprawy sadownicze | 790 | 660 |
6. | Uprawy paszowe na gruntach ornych | 787 | 559 |
7. | Trwałe użytki zielone | 428 | 428 |
Płatności dla określonych pakietów otrzymuje się wg. określonych zasad:
- Pakiet 1. Uprawy rolnicze w okresie konwersji; 100% stawki podstawowej – za powierzchnię od 0,1 ha do 20 ha; 50% stawki podstawowej – za powierzchnię od 20,01 do 30 ha.
- Pakiet 2. Uprawy warzywne w okresie konwersji; 100% stawki podstawowej – za powierzchnię od 0,1 ha do 15 ha; 50% stawki podstawowej – za powierzchnię od 15,01 do 30 ha.
- Pakiet 3. Uprawy zielarskie w okresie konwersji; 100% stawki podstawowej – za powierzchnię od 0,1 ha do 10 ha.
- Pakiet 4. Uprawy sadownicze w okresie konwersji; 100% stawki podstawowej – za powierzchnię od 0,1 ha do 10 ha; 50% stawki podstawowej – za powierzchnię od 10,01 do 20 ha.
- Pakiet 5. Uprawy paszowe w okresie konwersji. 100% stawki podstawowej – za powierzchnię od 0,1 ha do 15 ha.
Płatności w celu utrzymania rolnictwa ekologicznego otrzymuje się po spełnieniu następujących warunków: rolnik/beneficjent jest objęty systemem certyfikacji w ramach rolnictwa ekologicznego; posiada plan działalności ekologicznej. Zasady przyznawania płatności takie same jak w trakcie konwersji.
Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich finansuje również inne działania:
Usługi doradcze, usługi z zakresu zarządzania gospodarstwem i usługi z zakresu zastępstw” poddziałanie „Wsparcie korzystania z usług doradczych”, usługa doradcza pn. „System rolnictwa ekologicznego- w tym pomoc w podejmowaniu decyzji o przystąpieniu do rolnictwa ekologicznego (RE) oraz pomoc w realizacji rolnictwa ekologicznego (RE)”, poddziałanie „Wsparcie dla szkolenia doradców”, Transfer wiedzy i działalność informacyjna”, działanie „Współpraca”, działanie ”Rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej” poddziałanie „Restrukturyzacja małych gospodarstw”, „Pomoc na rozpoczęcie działalności gospodarczej na rzecz rozwoju małych gospodarstw”, „Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej”, „Rozwój przedsiębiorczości – rozwój usług rolniczych” „Rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej”, działanie „Inwestycje w środki trwałe” poddziałanie „Wsparcie inwestycji w gospodarstwach rolnych”, „Modernizacja gospodarstw rolnych”, „Płatności dla rolników przekazujących małe gospodarstwa”.
Dodatkowo „Podstawowe usługi i odnowa miejscowości na obszarach wiejskich” poddziałanie „Wsparcie inwestycji w tworzenie, ulepszanie i rozwijanie podstawowych usług lokalnych dla ludności wiejskiej, w tym rekreacji i kultury, i towarzyszącej infrastruktury”
„Systemy jakości produktów rolnych i środków spożywczych” poddziałanie „Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym”. Wsparcie można uzyskać również w ramach działania „Tworzenie grup i organizacji producentów”.
Mechanizm Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) „Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych”.
W ramach tego mechanizmu współfinansowane są działania informacyjne i promocyjne prowadzone na terenie państw Unii Europejskiej oraz na obszarze niektórych państw trzecich.
Organizacje branżowe realizujące kampanie informacyjne zgodnie z zasadami w/w mechanizmu mogą uzyskać refundację w wysokości 80% kosztów kwalifikowanych, poniesionych na tę kampanię (50% pochodzi z budżetu UE, 30% z budżetu krajowego). Podsumowując, programów jest wiele, ale ciągle odnosi się wrażenie (poparte statystykami), że nie potrafimy ich właściwie wykorzystać.
Rynek produktów ekologicznych:
W Polsce wynosi zaledwie 0,3% całego rynku spożywczego a w krajach Zachodniej Europy wartość ta oscyluje wokół kilku procent. Wzrosty sprzedaży eko-produktów szacowane są na ok. 20%, lecz jest to ciągle niewiele. Produkty ekologiczne mają charakter niszowy, więc są drogie, czasami droższe niż np. w Niemczech.
Kanały sprzedaży eko-żywności
Na rynku działa około 800 specjalistycznych sklepów z tzw. zdrową żywnością (udział żywności ekologicznej w takich sklepach przekracza zazwyczaj 50% a w najlepszych zbliża się do 100%). Placówki te działają głównie w dużych aglomeracjach, ale pojedyncze sklepy zaczynają działać także w ośrodkach poniżej 100 000 mieszkańców. Popularne są tzw. jarmarki ekologiczne i zakupy prosto od rolnika – ze względu na zdecydowanie mniejsze ceny produktów.
Problemy rolnictwa ekologicznego:
Mała skala produkcji, ograniczona podaż produktów w jakości odpowiadającej oczekiwaniom konsumentów i podmiotów zainteresowanych dystrybucją i przetwórstwem żywności ekologicznej. Efektem tej sytuacji są wysokie ceny w stosunku do żywności konwencjonalnej, co ogranicza jej zbyt.
W konsekwencji rosnący popyt na żywność ekologiczną zaspokajany jest głównie produktami pochodzenia zagranicznego, dotyczy to zarówno produktów świeżych, jak i przetworzonych, co wpływa na ograniczenie rodzimej produkcji.
Maria Staniszewska
Polski Klub Ekologiczny
Praca ludzka została zastąpiona przez maszyny.